Βουλή των Ελλήνων



Εισήγηση

Αθήνα, 6 Απριλίου 2015

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Ο κ.Τσίπρας πρωτοτυπεί: Στην αρχή έθεσε το Υπουργείο Δημόσιας Ταξης και Προστασίας του Πολίτη υπό το υπερ-Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Ομως ο υπουργός Βούτσης ήθελε “Κόκκινη Αστυνομία” που σημαίνει: Η ΕΛ.ΑΣ να θεάται εκ του μακρόθεν τις καταστροφές των πανεπιστημίων, τους βανδαλισμούς εκκλησιών του 11ου αιώνα, τους Ρουβίκωνες να ασελγούν στο μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη και να μπουκάρουν στα προπύλαια της Βουλής.

Αλλά ο αρμόδιος αναπληρωτής κ. Πανούσης διαφώνησε και μάλιστα δημόσια ότι “οι ωραίοι αστυνομικοί ωραία καίγονται”, όπως φαντασιώνονται οι “άνθρωποι χωρίς πρόσωπα”: Οι κουκουλοφόροι…

Οπότε έλυσε τη μεταξύ τους διαφωνία ο πρωθυπουργός ως εξής: Μεταφέρει, ως βαρίδι, το υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη στο παρακείμενο Υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο δεν υφίσταται σε καμία χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ομως, στην Ελλάδα, μόλις απέκτησε και υφυπουργείο: Το Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη. Πατέντα διεθνώς.

Θα μας απαντήσει άραγε ο κ.πρωθυπουργός, γιατί βάζει κάτω από την ίδια στέγη την εκτελεστική εξουσία με τη Δικαιοσύνη;

Γνωρίζει ο κ. Τσίπρας το Σύνταγμα; Την συνταγματική διάκριση των εξουσιών;

Αραγε το Πυροσβεστικό Σώμα θα σβήνει τις φωτιές στο …Δικαιοσύνης;

Τόση προχειρότητα σπάνια έχει επιδείξει άλλη Κυβέρνηση: Καταργεί, με εκπρόθεσμη τροπολογία, ένα ολόκληρο υπουργείο. Και δεν ρυθμίζει ούτε τα προβλήματα, που προκύπτουν από την υπαγωγή του.

Αλλά δεν φτάνει η ανήκουστη υποβάθμιση της προστασίας του Πολίτη, από την κυβέρνηση-πρώτη φορά αριστερά. Τώρα καταργεί και τα καταστήματα κράτησης Γ΄ τύπου, όπως και τα αυτοτελή Τμήματα Γ΄ τύπου ,που υπάρχουν από το 2009.

Στόχος τους; Η αποτροπή ή τουλάχιστον ο δραστικός περιορισμός επανάληψης σοβαρών εγκληματικών ενεργειών από δράστες ιδιαίτερης επικινδυνότητας, όπως τρομοκράτες.

                 

Κυρίες και κύροι συνάδελφοι,

γνωρίζετε ότι τα τελευταία χρόνια η εγκληµατικότητα στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται όχι µόνο από ποσοτική αύξηση αλλά και από ποιοτική µεταβολή.

Διαπράττονται εγκλήματα, που χαρακτηρίζονται από βιαιότητα και διάχυτη επικινδυνότητα. Απειλούν ευθέως τη δηµόσια τάξη και την περιουσία και την ασφάλεια των πολιτών.

Με το άρθρο 1 του σχεδίου νόμου, η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που δεν θα έχει πλέον Κατάστημα Κράτησης Υψίστης Ασφαλείας. Η κυβέρνηση γνωρίζει ότι βάζει σε κίνδυνο:

Α. Τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα κρατουμένων;

Β. Τη ζωή και την ακεραιότητα του σωφρονιστικού προσωπικού;

Γ. Πως θα αντιμετωπίσει τους ευρωπαϊκούς κανόνες δημόσιας ασφάλειας, όταν πλήττει καίρια το κύρος της Χώρας;

Ανοίγουν οι πόρτες των φυλακών για να βγούν καταδικασθέντες ακόμη και για κακουργήματα άνω των 10 ετών, με έκτιση μικρού μέρους της ποινής τους.

Γιατί ο υπουργός Δικαιοσύνης, δεν αναφέρει πόσοι από αυτούς που υπάγονται στο άρθρο 6, ιδίως στην παρ. 3, θα αφεθούν ελεύθεροι;

Πάμε τώρα στις φωτογραφικές περιπτώσεις: Εξομοιώνονται οι κρατούμενοι με 67% αναπηρία με τους έχοντες 50% αναπηρία και αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης.

Χρειάστηκε ένα ολόκληρο νομοθέτημα, ώστε να εξυπηρετηθούν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ οι ειδικές ανάγκες των μελών και των φίλων και συνεργατών της οικογένειας Ξηρού!

Δεν μπορούν άραγε οι δικαστικές και εισαγγελικές αρχές να σταθμίσουν, για κρατούμενους ιδιαίτερης επινδυνότητας για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια, τη διασφάλιση της εξυπηρέτησής τους με άλλους τρόπους, εφόσον υπάρχει διαπιστωμένο πρόβλημα υγείας;

Οι κρατούμενοι αντιμετωπίζονται, με τις νέες ρυθμίσεις, ισοπεδωτικά.

Καμία ειδική ποινική μεταχείριση, σύμφωνα με την αιτιολογημένη απόφαση των αρμόδιων δικαστικών και εισαγγελικών αρχών, για όσους τέλεσαν εγκλήµατα

ιδιαίτερης ηθικής απαξίας και βαρύτητας. Οι αποφασεις των δικαστηρίων καταργούνται.

Δεν προβλέπεται καμία ειδική μεταχείριση ούτε για κρατούµενους ιδιαίτερα επικίνδυνους για την ασφάλεια της χώρας και τη δηµόσια τάξη. Ούτε και για την τάξη και την ασφάλεια στα καταστήµατα κράτησης Α΄ ή Β΄ τύπου.

Από δω και πέραοι κρατούμενοι, που εκτίουν ποινές για τρομοκρατικές πράξεις, άνετα θα συνευρίσκονται με τους ποινικούς: Να σας θυμίσω τι ζήσαμε ως τώρα; Εξευτελιστικές για τη Χώρα αποδράσεις και ανάδειξη νέας γενιάς τρομοκρατών!

 

ΙΙ.              Επιμέρους διατάξεις:

Παρατήρηση επί του άρθρου 1:

Με την κατάργηση τόσο των καταστημάτων κράτησης Γ τύπου, όσο και των αυτοτελών Τμημάτων Γ΄τύπου, καταργούνται, στην πραγματικότητα, όλοι οι ειδικοί τρόποι έκτισης ποινών με πρόσθετη αυστηρότητα.

Ποιός επέβαλε την αυστηρότητα; Η ιδιαιτερότητα των περιπτώσεων. Με τον ισχύον θεσμικό πλαίσιο αυτό τελούσε υπό την κρίση, την απόφαση και την εγγύηση των αρμόδιων δικαστικών και εισαγγελικών αρχών.

Παρά τις πομπώδεις διακηρύξεις της αιτιολογικής έκθεσης, το υφιστάμενο πλαίσιο (ν. 2776/1999 και ν. 4274/2014) ήταν απόλυτα σύμφωνο με όλους τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανόνες. Με τις νοµολογιακές αρχές. Είχαν ληφθεί υπόψη ανάλογες ρυθμίσεις, που ίσχυαν εδώ και χρόνια, στις ευρωπαϊκές χώρες.

Είχε εξετασθεί, κατά την κατάρτισή τους, ενδελεχώς η σχετική νοµολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωµάτων του Ανθρώπου (ιδίως άρθρα 3, 6 παρ. 1, 8 ΕΣΔΑ).

Η Ευρωπαϊκή Σύµβαση για την πρόληψη των βασανιστηρίων και της απάνθρωπης ή ταπεινωτικής µεταχείρισης ή τιµωρίας.

Οπως και οι εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πρόληψη των βασανιστηρίων και της απάνθρωπης ή ταπεινωτικής µεταχείρισης ή τιµωρίας.

Επί του άρθρου 2 παρ. 1, 12 και 13

Από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων προκύπτει ότι

α) Η ποινική ανευθυνότητα αυξάνεται από τα 13 στα 15 έτη για τους ανήλικους. Καμία ποινική ευθύνη δεν προβλέπεται έως τα 15 έτη.

β) Σωφρονιστικά μέτρα σε ανήλικους επιβάλλονται πλέον εφόσον ο ανήλικος έχει συμπληρώσει το 15ο έτος της ηλικίας του κι αν ενήλικος τελούσε την ίδια πράξη σε βαθμό κακουργήματος, τιμωρούμενο με την ποινή της ισόβιας κάθειρξης.

Η προηγούμενη ρύθμιση (άρθρο 127 παρ. 1 Π.Κ.) όριζε ότι περιορισμός σε ειδικό κατάστημα κράτησης νέων επιτρέπεται, μόνο αν ο ανήλικος έχει συμπληρώσει το δέκατο πέμπτο έτος της ηλικίας του και εφόσον η πράξη του, αν την τελούσε ενήλικος, θα ήταν κακούργημα. Αν εμπεριέχει στοιχεία βίας, που στρέφεται κατά της ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας ή τελείται κατ` επάγγελμα ή κατ` εξακολούθηση.

Με την αντικατάσταση του άρθρου 127 παρ. 1, μπορεί πχ. ένας 17χρονος, που έχει καταδικαστεί για συμμετοχή σε ομαδικό βιασμό, που τελέστηκε με μεγάλη αγριότητα, να κυκλοφορεί ελεύθερος. Δεν θα κρατηθεί ούτε προσωρινά! Για το ίδιο έγκλημα ο ενήλικος θα ετιμωρείτο με ισόβια κάθειρξη,

Αλλά αυτό που πρέπει να μας προβληματίσει όλες και όλους είναι ότι με την παρ. 13 του άρθρου 2 του σχεδίου νόμου, δεν παρέχεται κανένα περιθώριο στάθμισης στον δικαστή, σε αντίθεση με την αντικαθιστάμενη διάταξη του άρθρου 127 παρ. 1 Π.Κ.

Γιατί, αλήθεια, το υπουργείο Δικαιοσύνης εκφράζει τόση έλλειψη εμπιστοσύνης προς τις ελληνικές δικαστικές και εισαγγελικές αρχές;

Γιατί άραγε δένει τα χέρια της Δικαιοσύνης μέσα από τόσο ανελαστικές ρυθμίσεις;

Τι φοβάται και δείχνει τόση ασέβεια προς τους λειτουργούς της Δικαιοσύνης;

Επί του άρθρου 6 παρ. 3

Με τη διάταξη αυτή ιδιαίτερα επικίνδυνοι εγκληματίες, που έχουν καταδικαστεί και εκτίουν ποινή κάθειρξης άνω των 10 ετών, απολύονται με μόνη τη συμπλήρωση του 1/3 της ποινής τους.

Υπενθυμίζεται ότι άλλες διατάξεις αποσυμφόρησης εξαιρούσαν ορισμένες κατηγορίες εγκλημάτων με ιδιαίτερη απαξία ή επικινδυνότητα π.χ. τους καταδικασθέντες για σεξουαλικά εγκλήματα ή τους παιδόφιλους. Τώρα αφήνονται όλοι ελεύθεροι!

Η επίκληση στην αιτιολογική έκθεση της οικονομικής επιβάρυνσης, που επέρχεται με την κράτηση όλων των επικίνδυνων εκληματιών που τελικώς υπάγονται στο άρθρο 6, είναι τουλάχιστον προκλητική...

Αντί ο υπουργός Παρασκευόπουλος, καθηγητής της Νομικής, στο Αριστοτέλιο, να χρησιμοποιήσει τις επιστημονικές του γνώσεις στον σχεδιασμό ενός άρτιου και σύγχρονου σωφρονιστικού συστήματος, καταφεύγει στις εύκολες λύσης της αποσυμφόρησης.

Κριτήρια; Δεν παρέχουν στις δικαστικές και εισαγγελικές αρχές καμία ευελιξία για να προφυλάξουν την κοινωνία, εκτιμώντας τις συνθήκες της συγκεκριμένης περίπτωσης, απαγορεύοντας σε κάποιους από αυτούς την χρήση ευεργετικής διάταξης.

Επί του άρθρου 9

Πώς εννοεί η Κυβέρνηση τη λειτουργία κέντρων ανοιχτής διαβίωσης κρατουμένων;

Η εξουσιοδοτική διάταξη είναι πολύ γενική και αόριστη και δεν είναι σύμφωνη με το άρθρο 43 παρ. 2 του Συντάγματος.

Αφήστε, που τίθενται μείζονα ζητήματα δημόσιας ασφάλειας.

Τι πρόκειται να αλλάξει σε σχέση με τον Σωφρονιστικό Κώδικα που ήδη προβλέπει μέτρα ημιελεύθερης διαβίωσης;

Επί του άρθρου 10

Προσλήψεις 580 ατόμων για τα καταστήματα κράτησης με ετήσιο κόστος, σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ, 8,7 εκ. ευρώ, σε αυτή τη δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία.

Με ποιές διαδικασίες και ποιά κριτήρια θα γίνουν οι προσλήψεις αυτές;

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

εμείς ένα τέτοιο νομοσχέδιο-ρουσφέτι της κυβέρνησης στους τρομοκράτες και στους εγκληματίες δεν πρόκειται να στηρίξουμε και να ψηφίσουμε.

Καλώ τον εισηγητή των ΑΝΕΛ να μας πεί:

Θα ψηφίσει το κόμμα του ένα νομοσχέδιο που προφανώς είναι το αποτέλεσμα διαλόγου του κ. Παρασκευόπουλου με τους κουκουλοφόρους και τους τρομοκράτες; Το είχε άλλωστε προαναγγείλει στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.

Η συμπολίτευση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ είναι αποφασισμένη να κάνει την Ελλάδα ξέφραγο αμπέλι. Αψηφά τις διεθνείς και τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της χώρας.

Διαθέτει πλειοψηφεία. Ας αναλάβει και την ευθύνη του εγκλήματος της:

Αφήνει τους Πολίτες χωρίς προστασία και ασφάλεια για τη σωματική τους ακεραιότητα και την περιουσία τους, με ποινικούς και τρομοκράτες ελεύθερους.

Αφαιρεί από τις δικαστικές και εισαγγελικές αρχές την επιβολή της Δικαιοσύνης.

Σπέρνει ανέμους η ανίερη συγκυβέρνηση.

Να θερίσει μόνη της, τις θύελλες που θα έρθουν.